Afbeelding

Veelgestelde vraag: “Als ik bel, neemt de gemeente Amsterdam de telefoon op, terwijl het project grotendeels in Uithoorn is. Hoe zit dat?”

Katja Torbijn | donderdag 17 maart 2022
Katja

Oplettende volgers hebben het al gezien: wie belt naar de Uithoornlijn, belt naar een 020-nummer. Amsterdam dus. Afgelopen periode kregen we van verschillende bewoners de vraag waarom we de telefoon niet opnemen met “Uithoornlijn”. Communicatieadviseur Katja legt het uit.

Betrokken partijen

Om die vraag te beantwoorden, kijken we eerst naar wie er betrokken zijn bij de aanleg van de Uithoornlijn. De Vervoerregio Amsterdam is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in en de bereikbaarheid van de regio Amsterdam. Om een goede bereikbaarheid van de regio nu en in de toekomst te garanderen, ontwikkelt de Vervoerregio het openbaar vervoersnetwerk in de regio. De Amstelveenlijn is al vernieuwd. Ook het doortrekken van de Amstelveenlijn tot in Uithoorn is onderdeel van deze ontwikkeling. Daarmee is de Vervoerregio opdrachtgever voor de Uithoornlijn.

Binnen de gemeente Amsterdam is een aantal jaar geleden een speciaal projectencentrum opgericht om alle infraprojecten in de stad te organiseren, te begeleiden en aan te sturen. Daar werken alle mensen met specifieke ervaring in de infrasector, aan verschillende projecten in de stad en in de regio. Dat projectencentrum heet officieel ‘directie bijzondere projecten’. “De Vervoerregio heeft de directie bijzondere projecten (DBP) gevraagd om met alle opgedane ervaring ook de vernieuwing van de Amstelveenlijn en de aanleg van de Uithoornlijn te organiseren,” vertelt Katja. “De projectorganisatie Uithoornlijn bestaat uit allerlei functies die met elkaar zorgen dat de bouw van de Uithoornlijn goed verloopt. Alle mensen uit het team werken voor DBP, het projectteam is geen aparte organisatie.”

Eén telefoonnummer voor alle projecten

De directie bijzondere projecten werkt dus voor meerdere projecten in de regio.

“Veel mensen nemen rechtstreeks contact op met het projectteam, bijvoorbeeld via de mail, de BouwApp of sociale media. Er wordt niet heel vaak gebeld. Daarom hebben we met alle projecten samen besloten om één telefoonnummer te gebruiken: het bekende 020-nummer. Zo hebben we maar één medewerker nodig om de telefoon op te nemen,” licht Katja toe. “Die medewerker werkt dus voor de hele directie bijzondere projecten van de gemeente Amsterdam, en neemt ook met die titel de telefoon aan. Zij kent alle projecten en weet naar wie ze de telefoon door kan schakelen. Wie met een vraag over de Uithoornlijn belt, wordt naar mij doorgeschakeld.”

Katja: “U belt weliswaar naar een telefoonnummer in Amsterdam, maar de projectorganisatie werkt in Uithoorn. Daar hebben we een kantoor en op verschillende plaatsen langs de tramlijn staan bouwketen. We zijn wekelijks, vaak dagelijks in Uithoorn, en weten er goed de weg. En zo niet, dan stappen we op de fiets en gaan we even ter plaatse kijken!”

Wie het 020-nummer belt, krijgt dus inderdaad een medewerker van de gemeente Amsterdam aan de telefoon. Die verbindt de telefoon vervolgens rechtstreeks door naar het projectteam. Naar Katja om precies te zijn, die ook de mail beantwoordt en alle sociale media volgt.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit bericht delen?