Afbeelding

Veelgestelde vraag: “Wat voor soort ondergrond krijgt de trambaan op de spoordijk?”

Katja Torbijn | maandag 19 december 2022
Katja

Vorige maand is er ballast gestort op het nieuwe opstelterrein voor trams tussen Uithoorn en Amstelveen. Van geïnteresseerde volgers kregen we verschillende vragen over de ondergrond van de trambaan op andere locaties. We vroegen Marc Martens, uitvoeringsmanager, om een toelichting.

Busbaan: asfalt op beton

Globaal splitsen we de Uithoornlijn op in twee delen: het eerste deel van de tramlijn gaat over de spoordijk (vanaf het opstelterrein tot aan de Faunalaan), het tweede deel bestaat uit een gecombineerde bus-/trambaan (vanaf de Faunalaan tot aan het Spoorhuis). Marc: “Daar waar de tram op de gecombineerde bus-/trambaan rijdt, rijdt de tram op rails ingegoten in asfalt. Dit asfalt ligt op een onderlaag van beton, waar de spoorstaven op bevestigd zijn. Die spoorstaven zijn op een speciale manier geïsoleerd om slijtage van het spoor te beperken en het geluid en de trillingen van de tram te dempen. Dit noemen we de Bremerconstructie.”

Spoordijk: ballast of gras

De spoordijk kent op zijn beurt ook weer twee verschillende ondergronden, vertelt Marc. “Vanaf het opstelterrein tot halte Aan de Zoom (het rechte stuk van de spoordijk) ligt het spoor op een zogenaamd ballastbed, een standaard methode. In de bocht ligt de tramlijn dichterbij de tuinen en huizen dan op het rechte deel van de spoordijk. Daarom is in de bocht voor een iets andere constructie gekozen. Vanaf halte Aan de Zoom tot aan de aansluiting op de busbaan rijdt de tram over een betonnen ondergrond met een toplaag van gras.”

“Voor de Uithoornlijn gebruiken we basaniet als ballastsoort,” vertelt Marc. Ballast zorgt ervoor dat de krachten in en op het spoor overgebracht worden op de ondergrond, daarnaast zorgt het voor goede afwatering bij (hevige) regen. “Vanaf het opstelterrein tot halte Aan de Zoom wordt ruim 16.000 ton basaniet aangebracht. Die ballast komt uit een steengroeve in Duitsland en komt per schip naar Nederland.” Via een tussendepot brengt Dura Vermeer de ballast naar het werkterrein, waar het met shovels en lorriebakken (speciaal materieel dat rijdt op rails) verwerkt wordt.

Basaniet

Vorig jaar was het gebruik van ballast in de spoorsector in het nieuws, vanwege de gezondheidsrisico’s voor werknemers die ballast verwerken. Marc: “Als ballast verwerkt wordt – zoals bij het aanbrengen – komt er stof vrij. Als een steensoort kwarts bevat, ontstaat er tijdens de verwerking kwartsstof. Kwartsstof kan op langere termijn (bij langdurige onbeschermde blootstelling) en in bepaalde situaties schadelijk zijn voor de gezondheid van werknemers die de ballast verwerken.” Basaniet, de steensoort die we voor de Uithoornlijn gebruiken, is kwartsloos. “We nemen hier een risico voor de gezondheid weg. Om stofvorming te voorkomen, laten we de ballast meerdere keren wassen (al in de steengroeve) en houden we alle ballast nat tijdens het storten,” legt Marc uit.

Maatwerk

“Ieder deel van de tramlijn heeft dus een andere ondergrond,” vat Marc samen. “Een tramspoor op een ballastbed is de standaardmethode. Vanwege het gecombineerde gebruik door bus en tram en de omgeving kozen we ervoor bepaalde delen in een andere ondergrond uit te voeren.” Op de busbaan tussen de Boerlagelaan en het Spoorhuis is het tramspoor inmiddels gereed, op het andere deel van de busbaan en de spoordijk leggen we nu de trambaan aan. De werkzaamheden aan het tramspoor zijn volgend jaar zomer klaar, waarna een uitgebreide testperiode volgt.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

19 december 2022 | 20:24

R Wiersma

Een goede uitleg hier uitgelegt.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?