Veelgestelde vraag: “Werken jullie ook op zaterdag?”
Sinds januari werken we volop op de busbaan en in de bocht van de spoordijk. Omwonenden en volgers van de BouwApp hebben het wellicht al gemerkt: we werken soms ook op zaterdag. Komende periode komt dat vaker voor. Waarom dat nodig is, legt Frank Pankras (uitvoeringsmanager bij Dura Vermeer) uit.
Minder mensen beschikbaar
Eerder was het uitgangspunt van aannemer Dura Vermeer om te werken van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur en alleen als het echt nodig is op zaterdag. “Onze mensen buiten zijn graag ook vrij in het weekend. Maar we hadden en hebben te maken met meerdere medewerkers die door een coronabesmetting afwezig zijn. Het werk buiten willen we wel volgens planning afronden. We werken dus al een langere periode met minder mensen,” vertelt Frank. “Om de nieuwe week zonder achterstand te starten, werken we dan door op zaterdag. We ronden dan de laatste dingen af en ruimen de werkterreinen op.”
Grondstoffenkrapte
We schreven er al eerder over: er is een grondstoffenkrapte in de markt. Hout, staal en bijvoorbeeld computerchips zijn daardoor lastiger te verkrijgen.
“Daar hebben we als Uithoornlijn ook mee te maken. Alle bestellingen voor grondstoffen zijn op tijd gedaan, maar de levertijden zijn op dit moment erg onzeker,” deelt Frank. “Dat betekent dat we werkzaamheden soms op een andere manier uitvoeren, of dat we de volgorde van de werkzaamheden aanpassen.” Gelukkig is er ruimte binnen de huidige planning om bepaalde werkzaamheden eerder uit te voeren, en andere juist later, zonder dat er direct vertraging ontstaat. Frank vervolgt: “Vertraagde leveringen zijn daarmee een tweede reden om op zaterdagen door te werken.”
“We begrijpen dat het werken op zaterdagen extra hinder voor de omgeving met zich meebrengt. Helaas kunnen we aan deze externe factoren niets doen, behalve er zo goed mogelijk op inspelen.” Dura Vermeer treft maatregelen om die hinder zoveel mogelijk te beperken en alleen op zaterdag (tussen 07.00 en 16.00 uur) te werken als het echt nodig is.
Heeft u vragen? Stel ze hier.
Joyce Roders
In het dijkgedeelte t.o. de drive-ins aan In het Midden wordt aan het begin van woongedeelte Zonnedauw een sleuf door het dijklichaam gegraven. Is dat voor het aanleggen van de ijsvogelwand? Zoja, krijgt zo’n wand aan beide zijden van de dijk openingen? Hebben jullie toevallig een afbeelding?
Ik vind het een fantastisch initiatief. Ik heb in eerdere jaren al een paar keer een ijsvogel langs zien vliegen. Vorig jaar zat er zelfs één in mijn berkenboom aan de rand van het water. Vóór mijn steiger (ik woon op nummer 21) zijn er vaak veel vissen, zowel hele kleine als enorm grote (brasems?). Waarschijnlijk omdat ons watergedeelte veel dotterbloemen heeft. Een vraag: ik wil in het glooiende gedeelte van de walkant een grote tak met een dwarstak neerzetten. Wie weet komt er in de toekomst een ijsvogel zitten op jacht naar de kleine visjes. Kan jullie ecoloog advies geven? Hoe ver moet zo’n tak van de kant af staan, hoe hoog moet het vertikale deel zijn en hoe lang de horizontale zijtak?
Ik hoop ontzettend dat het gaat lukken om ijsvogels naar ons slootje te lokken. Goed bezig, hoor!
Vriendelijke groet en veel succes,
Schrijf een reactieJoyce Roders
Katja Torbijn
Hallo Joyce, ik ga het even voor je navragen!
Schrijf een reactieKatja Torbijn
Beste Joyce, ik heb uw vragen voorgelegd aan de ecoloog, hij geeft de volgende reactie: de sleuf in het dijklichaam is niet voor de ijsvogel, maar heeft met de werkzaamheden te maken. De ecologische maatregelen treffen we na de aanleg van de trambaan. Dan plaatsen we twee ijsvogelwandjes. De ecoloog adviseert de tak op circa 1 meter boven de waterlijn aan te brengen, en dan 1,5 a 2 meter over te laten steken. De dikte van de tak kan variëren van dikker naar dun (2,5 centimeter).
Schrijf een reactie