Afbeelding

Vertraagde levering spoorstaven zorgt voor aanpassing in de planning

Katja Torbijn | donderdag 16 juni 2022
Katja

In de media lees je er dagelijks over: forse prijsstijgingen en onzekerheid rondom de beschikbaarheid van goederen en grondstoffen. Ook als Uithoornlijn hebben we hiermee te maken. Hoewel we hier op diverse manieren rekening mee proberen te houden, zorgt een vertraagde levering van spoorstaven nu helaas toch voor een verschuiving van de eerder gecommuniceerde planning. De ingebruikname van de tramlijn staat ondanks de verschuiving nog steeds voor de zomer van 2024 gepland.

Grondstoffenkrapte

De staalmarkt is één van de sectoren die geraakt wordt door het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Als gevolg daarvan zijn meerdere grote staalfabrieken in Oost-Europa inmiddels gesloten. Voor het staal dat de enkele nog wel geopende fabrieken in Europa produceren geldt een duidelijke prioritering in noodzaak en hoeveelheid. Dit heeft als direct gevolg dat de spoorstaven voor de nieuwe bus-/trambaan met vertraging worden geleverd. Eerder deelden we al op welke manieren Dura Vermeer rekening houdt met de grondstoffenkrapte. Projectmanager Marieke Hietbrink: “Tot nu toe loste Dura Vermeer leveringsproblemen binnen het project op zonder gevolgen voor de planning. De al geleverde spoorstaven zijn niet voldoende om het eerste deel van de busbaan af te ronden. Daarom is het helaas nodig om de busbaan twee maanden langer af te sluiten.”

Huidige fase: afsluiting busbaan Boerlagelaan-halte Uithoorn Centrum

Omdat de spoorstaven later geleverd worden, kan Dura Vermeer de huidige werkzaamheden aan de bus-trambaan tussen de Boerlagelaan en halte Uithoorn Centrum niet afronden voor de zomer. Marieke Hietbrink: “De werkzaamheden op de busbaan – en daarmee de huidige afsluiting – duren daarom volgens de huidige levertijd tot september. Ook de omleidingsroute voor bussen via de Amsterdamseweg, de Wiegerbruinlaan en Alfons Arienslaan duurt tot eind september. Vanaf maandag 3 oktober rijden de bussen tussen de Boerlagelaan en halte Uithoorn Centrum over de gecombineerde bus- en trambaan.”

Extra hinder voor omwonenden en weggebruikers willen we voorkomen. Daarom verschuiven de geplande werkzaamheden om de kruising busbaan-Boerlagelaan geschikt te maken voor tramverkeer mee naar achteren. Ze vinden daarmee gelijktijdig plaats met de montage van de spoorstaven. Tijdens de werkzaamheden blijft de kruising met een om-en-om regeling open (de verschillende rijrichtingen rijden om de beurt over dezelfde rijbaan) voor al het verkeer. We informeren u hier in augustus uitgebreid over.

Nieuwe fase: afsluiting busbaan Faunalaan-busstation

Maandag 3 oktober start een nieuwe fase in het project. Vanaf die datum tot juli 2023 leggen we de trambaan aan op de busbaan tussen de Faunalaan en het busstation. Bussen rijden in deze periode om via de Faunalaan, de Koningin Maximalaan, de Zijdelweg en de Prinses Christinalaan.

“Op dit moment werken we samen met Dura Vermeer de verschoven planning verder uit,” vertelt Marieke Hietbrink. “Zodra alle details duidelijk zijn, communiceren we hierover met omwonenden via brieven en natuurlijk deze website.”

Tramlijn 25 in gebruik

Deze vertraagde levering van de spoorstaven heeft op dit moment geen gevolgen voor het daadwerkelijk in gebruik nemen van de tramlijn. Vanaf de zomer van 2024 reist u vanuit Uithoorn met tramlijn 25 rechtstreeks naar station Amsterdam Zuid.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 juli 2022 | 10:54

Serge van Dijk

Gezien de vertraging zou het dan niet handiger zijn gelijk door te gaan met de voorbereidingen van het trace stuk busstation <> faunalaan.. en daarna bij binnenkomst van de staven gelijk beide gebieden op te pakken.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
4 juli 2022 | 09:02

Katja Torbijn

Hallo Serge, bedankt voor je suggestie! De hele busbaan tegelijk ‘buitendienst’ nemen gaat helaas niet. Dit heeft te maken met de benodigde omleidingen (en stops bij haltes) van de bussen. Daarnaast moeten we ook op de kruising van de busbaan met de Boerlagelaan de trambaan aanleggen. Om die kruising voor verkeer open te kunnen houden, is het noodzakelijk om ook steeds een deel van de busbaan open te houden, zodat we het verkeer om de werkzaamheden heen kunnen leiden. Vandaar dat een en ander helaas toch opschuift. Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
21 juni 2022 | 19:40

Janfrans van der Eerden

Waarom rijdt de tram straks niet de stad in maar blijft aan de rand steken?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
22 juni 2022 | 08:38

Katja Torbijn

Hallo Janfrans, welke rand van de stad bedoel je precies? In Uithoorn? Of Amstelveen? Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
5 juli 2022 | 11:31

Willem Veenstra

Dat lijkt me duidelijk, Uithoorn is geen stad!!!! Die tram gaat van niets naar nergens en niemand heeft er om gevraagd maar de vervoersregio Amsterdam, ja die stad, drukt het door.

Schrijf een reactie
0
+1
8 juli 2022 | 16:04

francis

Ik ben er zeer blij mee! Niet iedereen heeft een auto. En voor mensen die aangewezen zijn op het openbaar vervoer is het een uitkomst. Van mij had het veel eerder gemogen! Overigens complimenten over de communicatie over de lijn:)

Schrijf een reactie
0
+1
8 augustus 2022 | 14:20

Mitchell

De gekoppelde trams van de 25 zijn te lang om verder te rijden de stad in. Voordeel van tot Station Zuid rijden is dat de lijn zo wel relatief betrouwbaar blijft. Dat wordt lastiger verder de stad in.

Dat tram 25 van niets naar nergens rijdt slaat natuurlijk nergens op. Station Zuid is een belangrijk Intercity-station waar ook overgestapt kan worden op metro M50, M51, M52, tram 5 en bus 15 en 65 waarmee je zo’n beetje de hele stad kan bereiken met slechts één overstap.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?