Veelgestelde vragen

Laatst bijgewerkt op maandag 29 juli 2024

Wilt u nog eens teruglezen welke veelgestelde vragen afgelopen jaren over de realisatie van de Uithoornlijn aan ons zijn gesteld? Hieronder treft u een opsomming.

Hoe hard rijdt de tram?

De snelheid van de trams is locatie afhankelijk. De volgende maximale snelheid wordt per deeltracé aangehouden:

  • 70 km/uur: na passage van de J.C. van Hattumweg in Amstelveen tot aan de Randweg in Uithoorn;
  • 50 km/uur: tussen de Randweg en Aan de Zoom;
  • 30 km/uur: bocht tussen Aan de Zoom tot de huidige busbaan;
  • 50 km/uur: vanaf de huidige busbaan tot aan de Amsterdamse weg;
  • 15 km/uur: vanaf ongelijkvloerse kruising met de Amsterdamse weg tot halte Uithoorn Centrum.

Met welke frequentie rijdt de tram?

Tot zondag 1 september 2024 geldt de zomerdienstregeling:

  • In de spits 6x per uur
  • Overdag 5x per uur
  • In de avond 4x per uur

Vanaf zondag 1 september 2024 geldt de standaarddienstregeling:

  • In de spits en overdag 6x per uur
  • In de avond 4x per uur

Detailinformatie over de dienstregeling staat op de website van GVB.

 

Hoe lang duurt het om vanuit Uithoorn naar Amsterdam Zuid te reizen?

De reistijd is circa 30 minuten en afhankelijk van de halte waarin u opstapt.

Meer informatie en exacte reistijden staan op de website van GVB.

Hoe worden de spoorovergangen beveiligd?

Veiligheid van de nieuwe tramlijn is een randvoorwaarde. De tramlijn is op een veilige manier gebouwd en ook bij de rijdende tram is veiligheid van groot belang. Veel voetgangers, fietsers en auto’s kruisen de tramlijn, zeker de route aan de Zoom-Faunalaan is een veelgebruikte route voor scholieren. We begrijpen dat u als inwoner van Uithoorn geïnteresseerd bent in de beveiliging van de kruisingen met de tramlijn. Onder andere tijdens de thematafels kregen we hier verschillende vragen over. Elske Olthof is vanuit de projectorganisatie verantwoordelijk voor de beveiligingssystemen van de verschillende spoorovergangen. In dit nieuwsbericht leest u een uitgebreid op de vraag “hoe worden de spoorovergangen beveiligd?”

Hoe is het aantal parkeerplaatsen bij de haltes bepaald?

De Amsteltram zorgt ervoor dat inwoners van Uithoorn en De Kwakel vanaf 2024 snel en gemakkelijk van en naar Amsterdam reizen. Zeker als je dicht bij een van de haltes woont, stap je gemakkelijk op de tram. Maar de Amsteltram is ook interessant voor inwoners die net iets verder van een halte vandaan wonen. Dat brengt verkeersbewegingen met zich mee, en we begrijpen dat je je, als direct omwonende van een van de haltes, zorgen maakt over de parkeerdruk. Ronald van der Hoek, verkeerskundige bij de gemeente Uithoorn, geeft in dit nieuwsbericht antwoord op de vraag hoe het aantal parkeerplaatsen is bepaald.

Welke gevolgen heeft de tram voor bussen?

Connexxion is verantwoordelijk voor het meeste busvervoer in de gemeente Uithoorn. De ingebruikname van de tram heeft effect op de buslijnen tussen de gemeente Uithoorn en Amstelveen/Amsterdam. Dat betekent dat de buslijnen 347 en 348 verdwijnen en er wordt een nieuwe buslijn 178 geïntroduceerd.

De exacte veranderingen omtrent de buslijnen vindt u op de site van Connexxion.

Er komt naast N201 achter McDonalds een industrieterrein. Komt hier ook een halte?

Het bedrijventerrein Amstelveen Zuid wordt de komende jaren ontwikkeld. De vulling van het bedrijventerrein zal geleidelijk aan plaatsvinden en er is nog niet bekend welke gebieden als eerst ontwikkeld worden. In het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein wordt een reservering opgenomen voor een halte langs de Amsteltram.  Naast de reservering is onderzoek nodig naar de ​nut en noodzaak en de  mogelijke inpassing van een mogelijke halte. Deze halte kan mogelijk gerealiseerd worden op het moment dat de vraag naar openbaar vervoer van en naar het bedrijventerrein een zodanige omvang heeft dat het rendabel is om de tram te laten halteren op het bedrijventerrein. Of en wanneer dit gaat plaatsvinden is nog niet bekend en wordt in overleg tussen de gemeente Amstelveen en Vervoerregio Amsterdam bepaald. Deze eventuele halte is geen onderdeel van de Uithoornlijn.

Ik heb een vraag over de Uithoornlijn, bij wie kan ik hiermee terecht?

Tramlijn 25 is vanaf 21 juli 2024 in exploitatie, waardoor de projectorganisatie die afgelopen jaren uw vragen heeft beantwoord niet meer beschikbaar is.

Voor vragen verwijzen we u graag naar de diverse beheerders die het projectgebied van de Uithoornlijn nu in hun beheer hebben. U kunt via een interactieve kaart op deze website eenvoudig zien bij welke beheerder u met uw vraag terecht kunt. Ook zijn de contactgegevens van betreffende beheerder weergegeven op de interactieve kaart.