Afbeelding

Start testfase 2: samenwerking van alle systemen

Stephanie Versteeg | dinsdag 19 december 2023
Stephanie

Sinds de zomer zijn we volop aan het testen bij de Uithoornlijn. De testperiode duurt in totaal een jaar en bestaat uit 3 fasen. Inmiddels is de eerste testfase succesvol en binnen planning afgerond. Samen met Peter de Jong (Dura Vermeer) en Jan Engels (gemeente Amsterdam) blikken we vooruit naar de volgende fase. Voor Dura Vermeer is dit de afrondende fase voordat zij het beheer overdragen aan GVB.

Samen zijn Peter en Jan, ieder vanuit hun eigen organisatie, ervoor verantwoordelijk dat alle systemen goed samenwerken.

Samenspel van het hele systeem

Fase 2 is een relatief korte testperiode, namelijk van december 2023 tot januari 2024. “Dat is ook wel logisch”, licht Jan toe. “In de eerste fase hebben we uitgebreid alle systemen los van elkaar getest en die testen zijn geslaagd. We weten dus dat ze werken. In fase 2 kijken we naar het samenspel van het hele systeem.” Daarbij vult Peter aan: “Het is een herhaling van wat we eerder hebben gedaan, maar dan in een sneltreinvaart. We testen of alle systemen, zoals de wissels, de wisselverwarming, de TWI’s (tramwaarschuwingsinstallaties), de slagbomen en de poorten op het opstelterrein, goed samenwerken.” Dat gebeurt zowel met als zonder de testtram. “Zo testen we rondom de haltes bijvoorbeeld ook de beveiligingscamera’s, de SOS-intercom en de reizigersinformatieborden. Daarmee contoleren we of alle verbindingen met de centrale locaties van GVB goed werken.”

Normale en bijzondere situaties testen

“We starten medio januari met de testen. Daarbij gaan we 3 dagen lang heen en weer rijden op het nieuwe spoor met de testtram”, licht Peter toe. “We starten met een soort voortest. Dat is om te controleren of alle systemen aanstaan. Door de snelle en succesvolle afronding van testfase 1 rijden we een paar weken niet met de testtram en door de winterperiode kan het zijn dat hier nog wat een kinderziektes optreden.” Om alle systemen samen te testen worden ‘normale’ en ‘bijzondere’ situaties nagebootst. “Stel dat er een bus met pech voor halte Uithoorn Centrum staat, dan moet de dienstregeling worden ingekort. Daarvoor gaan we diverse malen met de tram keren bij halte Uithoorn Station. Maar de echt bijzondere situaties, zoals een gestrande tram, gaat GVB straks in fase 3 testen”, licht Peter toe. “Dat kan pas als alle noodzakelijke testen geslaagd zijn en de systemen doen wat ze moeten doen.”

Van Westwijk tot Uithoorn Centrum

Op de vraag wat de omgeving gaat merken in deze fase vertelt Jan: “Tot nu toe zagen mensen af en toe de testtram voorbij rijden, maar werden veel testen ook op het opstelterrein uitgevoerd. Nu gaan we 3 dagen meerdere keren per dag, ook tussen de bussen door, met de testtram rijden. Ook meten we de reistijd vanaf halte Westwijk tot aan halte Uithoorn Centrum en terug. Daarvoor rijden we met een lege testtram tot aan halte Stadshart.” Op die locatie kan de tram namelijk het beste keren zonder de dienstregeling te verstoren. “Extra veiligheidsmaatregelen zoals in fase 1 met verkeersregelaars zijn niet meer nodig. Alle veiligheidssystemen, zoals de slagbomen, bellen en verkeerslichten, werken naar behoren”, aldus Peter.

Buffer

Net als bij de eerste fase is ook in de tweede fase een buffer in de planning gebouwd. “Daardoor was het afgelopen zomer geen probleem dat de eerste tram uiteindelijk wat later reed dan gepland. Dat kwam omdat nog niet alle testen waren geslaagd en er een vakantieperiode tussen kwam.” Als alle tests meteen succesvol zijn duurt de tweede fase maar 3 dagen. Mochten er bevindingen zijn dan heeft Dura Vermeer in de resterende tijd ruimte om dit op te lossen. Deze buffer wordt daarnaast ook gebruikt voor geplande en ongeplande (herstel)werkzaamheden langs het spoor. “Zoals het herstellen van de bovenleiding die beschadigd is geraakt tijdens storm Poly. Die bovenleiding werkt, alleen moeten we hem nog netjes maken. Daar hebben we nu de tijd voor”, vertelt Peter.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 januari 2024 | 20:34

leo broeke amsterdam

in de zomer 2024 gaat hij tog rijden vooraalepaza ziers ook rolstoelers en mag de fiets mee

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
18 januari 2024 | 14:28

Stephanie Versteeg

Klopt, vanaf deze zomer gaat de Uithoornlijn voor iedereen open en is toegankelijk voor rolstoelen. Van GVB begrijpen wij dat er straks geen fietsen mee mogen in de tram (wel vouwfietsen). U kunt er meer lezen over lezen op de website van GVB.

Schrijf een reactie
+1
30 december 2023 | 17:05

Hans

Rijdt de Uithoornlijn in 2024?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
2 januari 2024 | 10:28

Marije Mooij

Hallo Hans, vanaf de zomer van 2024 kunnen reizigers gebruik maken van de Uithoornlijn. Mvg, Marije Mooij

Schrijf een reactie
+1
19 december 2023 | 10:36

Willem Veenstra

Beste Stephanie,
Op welke dagen wordt er in januari proef gereden?
Ik wil de tram heel graag zien.
Met groeten van Willem Veenstra.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
19 december 2023 | 16:29

Stephanie Versteeg

Dag Willem, dat snappen we! De ritten vinden naar verwachting verdeeld over week 2 en 3 plaats. Omdat dit afhangt van hoe testen/werkzaamheden verlopen kan ik helaas geen precieze datum of tijd geven. Groeten, Stephanie

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?