Uithoornlijn

Laatst bijgewerkt op donderdag 3 augustus 2023

Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer in de regio Amsterdam, waar Amstelveen en Uithoorn toe behoren, is de afgelopen jaren toegenomen. De verwachting is dat het aantal reizigers ook komende jaren blijft stijgen. Om een goede bereikbaarheid van de regio nu en in de toekomst te garanderen wordt het openbaar vervoersnetwerk in de regio verder ontwikkeld.

Eén van de ontwikkelingen is het verlengen van de vernieuwde Amstelveenlijn naar het dorpscentrum van Uithoorn: de Uithoornlijn. Een nieuwe, hoogwaardige tramlijn die betrouwbaarder en sneller is dan de huidige buslijn.

Het tracé van de Uithoornlijn, vanaf Amstelveen Westwijk tot Uithoorn Centrum.

De tramlijn is opgesplitst in vier deelgebieden, werkzaamheden voeren we gefaseerd binnen deze deelgebieden uit.

Haltes

De Uithoornlijn kent na ingebruikname drie haltes:

  • Aan de Zoom;
  • Uithoorn Station, bij het huidige busstation;
  • Uithoorn Centrum, in het dorpscentrum.

Vanuit Uithoorn bent u straks in circa een half uur op station Amsterdam Zuid.

Impressies van de nieuwe haltes. Aan deze beelden kunnen geen rechten worden ontleend.

Cijfers en bijzonderheden:

  • 5 kilometer tramspoor;
  • 3 haltes;
  • Begin: opstelterrein nabij halte Amstelveen Westwijk;
  • Eind: dorpscentrum Uithoorn (Stationsstraat/Spoorhuis);
  • Geschikt voor nieuwe 15G-trams;
  • Aanleg over de oude spoordijk;
  • Overbrugging van de N201;
  • Onderdoorgang onder de Zijdelweg door.

Aan de Faunalaan komen 16 parkeerplaatsen en 3 kiss&ride-plaatsen ten behoeve van de tramhalte. Nabij de eindhalte (Uithoorn Centrum) worden 40 extra parkeerplaatsen gerealiseerd, bij halte Uithoorn Station komen 10 extra parkeerplaatsen.

Parkeren

Bij de drie tramhaltes komen zowel fietsstallingsplekken als (extra) parkeerplaatsen voor auto’s.

Fietsparkeren

We realiseren ruim 700 fietsparkeerplaatsen, verdeeld over de drie haltes:

  • Aan de Zoom: 320 nieuw aan te leggen fietsparkeerplaatsen, waarbij aan beide zijden van het tramspoor elk 160 plekken komen;
  • Uithoorn Station: 120 nieuw aan te leggen fietsparkeerplaatsen;
  • Uithoorn Centrum: 270 nieuw aan te leggen fietsparkeerplaatsen.

Autoparkeren

We realiseren 66 nieuwe parkeerplaatsen voor auto’s:

  • Aan de Zoom: 16 nieuw aan te leggen parkeerplaatsen en 3 kiss&ride-plekken in de Faunalaan;
  • Uithoorn Station: 10 extra parkeerplaatsen;
  • Uithoorn Centrum: 40 extra parkeerplaatsen, waarvan 7 aan de Wilhelminakade.

Parkeervraag

Om te bepalen hoeveel parkeerplaatsen er aangelegd worden is uitgebreid onderzoek gedaan. Zo is er gekeken naar ervaringssituaties van vergelijkbare haltes op andere locaties. Ook zijn er tellingen verricht op het huidige aantal plekken en hoe deze gebruikt worden (kunnen ze dubbel gebruikt worden of zijn extra plekken nodig?). Op basis van deze informatie en de ervaring elders is bepaald hoeveel plekken (auto en fiets) er naar verwachting nodig zijn voor de Uithoornlijn. Er is dus niet gebruikt gemaakt van een gemeentelijke parkeernorm. Meer informatie over parkeren rondom de Uithoornlijn vindt u in het bestemmingplan, vanaf pagina 21.

Monitoring

Na ingebruikname van de Uithoornlijn monitoren we de verkeerssituatie rondom de haltes. Als blijkt dat er parkeerplaatsen te weinig zijn, onderzoeken we of, hoe en waar we extra plekken kunnen realiseren.

Er rijden straks nieuwe trams op de Uithoornlijn, de zogenaamde 15G-trams van de Spaanse fabrikant CAF. Een moderne tram met een lage vloer, waardoor u gemakkelijk in- en uitstapt. De trams zijn 'tweekops': ze zijn aan beide uiteinden voorzien van een bestuurderscabine, deuren bevinden zich aan de twee zijkanten van de tram. Zo kan de tram twee richtingen op rijden. De trams worden zoveel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen, voor ongeveer 92 procent recyclebaar. Ook zijn de trams energiezuinig.

De eerste trams zijn inmiddels ingezet op het Amsterdamse tramnet.

Buslijnen

Connexxion is verantwoordelijk voor het meeste busvervoer in de gemeente Uithoorn. Met de ingebruikname van de Uithoornlijn in 2024 verandert het bestaande OV-netwerk. De ingebruikname van de tram heeft alléén effect op de buslijnen tussen de gemeente Uithoorn en Amstelveen/Amsterdam. Dat betekent dat de buslijnen 347 en 348 verdwijnen.

Uitgangspunten

  • Negentig procent van de adressen binnen de gemeente Uithoorn ligt binnen een straal van 800 meter van een tramhalte óf binnen een straal van 400 meter van een ontsluitende buslijn. Dit is opgenomen in het programma van eisen voor de vervoersconcessie;
  • Gebieden die niet door de Uithoornlijn worden bediend, omdat ze te ver van een halte af liggen, blijven door bussen ontsloten worden. Concreet betekent dit in ieder geval dat een bus met een reguliere dienstregeling zal rijden door de wijken Meerwijk en Zijdelwaard om zo te voldoen aan de uitgangspunten van het programma van eisen van de concessie.

Dienstregeling nog niet bekend

Exacte buslijnen, -routes en dienstregelingen zijn op dit moment nog niet bekend. Wel voert de Vervoerregio Amsterdam gesprekken met de vervoerders over de invulling van het openbaar vervoer in de gemeente Uithoorn. Er wordt dan gesproken over de routes, maar bijvoorbeeld ook over frequenties. Zodra hier meer bekend over is, vindt u deze informatie hier op de site.

Overstappen

Met de nieuwe tramlijn bent u in circa een half uur op station Amsterdam Zuid. Daar stapt u gemakkelijk over op de trein, de metro of op de bussen in oost-westrichting. Op die manier bereikt u snel de belangrijkste bestemmingen in de regio. Stapt u nu over op Amstelveen Busstation? Dan kunt u in de toekomst beter overstappen op Sacharovlaan, Oudekerkerlaan of Oranjebaan.

Het projectteam behoudt het liefst zoveel mogelijk bomen en ander groen. Toch was het, ondanks dat er gekozen is voor een groene inpassing in de omgeving, onvermijdelijk dat er groen moest verdwijnen voor de aanleg van de Uithoornlijn. Groen dat voor de werkzaamheden is verwijderd, wordt gecompenseerd. Tijdens een aantal thematafels bepaalden we samen met omwonenden en de gemeente hoe die compensatie eruit ziet. Meer daarover leest u hier: https://uithoornlijn.nl/nieuws/2021/samenvatting-thematafel-groene-inpassing/

Samenwerking

Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever voor de aanleg van de Uithoornlijn. De directie bijzondere projecten, onderdeel van de gemeente Amsterdam, voert namens de Vervoerregio het projectmanagement. De Vervoerregio en de projectorganisatie werken samen met projectpartners gemeenten Uithoorn en Amstelveen en de provincie Noord-Holland. Dura Vermeer is de aannemer die de tramlijn bouwt.