Afbeelding

VRA deelt besluit Vervoerplan: Tramlijn 25 rijdt vanaf 21 juli naar station Amsterdam Zuid

Stephanie Versteeg | donderdag 8 februari 2024
Stephanie
maandag 4 maart 2024

Aanvulling op onderstaand nieuwsbericht

Onderstaande informatie is aanvullend op de alinea over de aanpassingen in het busnetwerk: De bestaande haltes van de buslijnen 347 en 348 worden straks 2x per uur bediend door de 174. In Amstelveen gaat met wijziging van deze dienstregeling een nieuwe buslijn rijden, de 178. Deze rijdt vanaf Poortwachter via Grote Beer, de Van der Hooplaan en Busstation Amstelveen naar station Amsterdam Zuid (vier keer per uur per richting in de spits, in de daluren 2 keer per uur). Deze bus gaat in Amstelveen ook de haltes Startbaan (op de van der Hooplaan), Dr. Plesmansingel en Heemraadschapslaan aandoen, dit zijn haltes die nu niet bedient worden. De vrijgekomen voertuigen van Connexxion zullen elders in het reisgebied worden ingezet om zo de bereikbaarheid binnen de regio verder te optimaliseren. Meer informatie over alle wijzigingen in het busnetwerk in de regio Amstelland vindt u op www.connexxion.nl/amsteltram.

Tramlijn 25 rijdt vanaf juli 2024 van Uithoorn naar station Amsterdam Zuid. Ook de buslijnen worden anders

Vanaf 21 juli 2024 rijdt tramlijn 25 van Uithoorn Centrum naar station Amsterdam Zuid. Hiermee komt er een aangepaste hoogwaardige openbaarvervoerverbinding tussen Amsterdam en Uithoorn. Een bijzonder project waar jaren aan is gewerkt. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) heeft gekozen voor station Amsterdam Zuid als eindpunt van lijn 25.

Lijn 25 naar station Amsterdam Zuid. Hoe ziet dat er straks uit?

Vanaf 21 juli 2024 rijdt lijn 25 van Uithoorn Centrum via Amstelveen Westwijk naar station Amsterdam Zuid. Er wordt gereden met gekoppelde trams (dubbele tramstellen), die overdag iedere 10 minuten vertrekken. In de vroege ochtend (6:00 tot 7:00 uur) en de avond (na 19:00 uur) vertrekt de tram ieder kwartier. Tussen 5:00 en 6:00 uur in de ochtend rijden enkele vroege ritten ongeveer op de tijden van de huidige busverbinding.

In 2024 blijft station Amsterdam Zuid de eindhalte van lijn 25. In december 2024 gaat de nieuwe concessie in. Of station Amsterdam Zuid dan ook de eindhalte blijft is nog onbekend.

Dit staat in het Vervoerplan 2024 deel 2 dat onlangs is vastgesteld door het dagelijks bestuur van de Vervoerregio.

Bekijk het bericht op de website van de Vervoerregio

Busnet flink aangepast

Het busnet tussen Aalsmeer en Uithoorn aan de ene kant en Amsterdam en Amstelveen aan de andere kant, gaat veranderen. Waar nu buslijnen 347, 348, 357 en 358 elk 4x per uur overdag rijden, komt straks een hoogwaardige tram 25 te rijden en wordt de frequentie van lijn 357 verdubbeld naar 8x per uur. Een deel van de bussen van lijn 357 gaat daarnaast doorrijden naar Kudelstaart. Waar er nu in de spits nog 2x per uur in Kudelstaart wordt gereden door lijn 358, zal dit straks met lijn 357 4x per uur zijn.

Daarnaast gaat lijn 174 de gehele dag 2x per uur rijden en zal op meer tussengelegen haltes stoppen in Amstelveen. In de spits wordt er in Uithoorn een extra bus 274 ingezet voor vervoer van en naar het busstation Uithoorn. De vrijgekomen voertuigen van Connexxion zullen elders in het reisgebied worden ingezet om zo de bereikbaarheid binnen de regio verder te optimaliseren.

Download de lijnennetkaart hier of hieronder.

Vaststelling Vervoerplan 2024 deel 2

Het Vervoerplan 2024 deel 2, waar de wijziging van lijn 25 onderdeel van is, is na consultatie vastgesteld. Belangrijke stakeholders, zoals leden van de Regioraad, de Reizigers Advies Raad, Werkgroep Verkeer & Vervoer, de concessiegemeenten, de stadsdeelcommissie Amsterdam, Commissie MOW Amsterdam en gebiedsadviseurs van Amsterdam zijn gevraagd naar hun mening over het wel of niet doorrijden van lijn 25 van station Amsterdam Zuid naar het Amstelstation. Dit is gedaan vanwege de verkorte procedure rond de besluitvorming. Deze meningen heeft het dagelijks bestuur meegewogen in de uiteindelijke beslissing voor het eindpunt van lijn 25

Heeft u vragen over de dienstregeling van lijn 25, dan kunt u het beste terecht bij GVB. Voor vragen over de buslijnen kunt u terecht bij Connexxion.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 april 2024 | 18:58

Bus fan

Nou vervoers regio nog geen reactie?

Na het commantaar en de vragen

Wordt het te heet onder jullie voetjes ?

Kunnen jullie niet tegen de waarheid?

Zijn jullie nu gekwetst ?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
4 april 2024 | 17:00

Stephanie Versteeg

Beste, vervelend dat u nog geen reactie heeft ontvangen op deze vragen. We zullen de Vervoerregio hierover informeren. In het vervolg kunt u voor vragen die betrekking hebben op het gestelde beleid, en de totstandkoming hiervan, het beste rechtstreeks contact opnemen met de Vervoerregio via hun website of info@vervoerregio.nl. Groeten, Stephanie

Schrijf een reactie
+1
18 maart 2024 | 17:20

Bus fan

@ vervoers regio

Is er een onderzoek gedaan naar een goed bus vervoer?

Is er gevraagd aan inwoners of hun ideeen hebben?

Hebben jullie geluistert naar inwoners ?

Heeft de gemeente uithoorn hier mee ingestemd en de inwoners ?

Is de tram goed te bereiken voor ouderen?

Is er gedacht aan de uithoeken van uithoorn zoals meerwijk ?

Is er een enquete naar inwoners geweest ?

Weten jullie zeker dat er meer reizigers met de tram gaan ?

Weten jullie zeker dat het aantal reizigers is gegroeit ?

Schrijf een reactie
0
+1
12 april 2024 | 16:56

Leontien

Hier is ten tijde van het onderzoek naar de tram al lang en breed op gewezen door omwonenden van de tram. Wij stonden te protesteren, wij leverden documentatie aan dat er allemaal niets van klopte. De gemeente heeft hier mee ingestemd, enquete stond destijds heel klein in de Nieuwe Meerbode als ik het goed zeg. 800 meter circkel rond de tramhalte en anders een losse buslijn was destijds het idee om mensen naar de tram te brengen. Dat de bussen naar A’veen zo goed als zouden verdwijnen was toen ook al bekend. Dat dit voor ouderen een enorme impact zou hebben was ook bekend. Maar alles werd opzij geschoven.
Helaas hebben wij het niet gered tegen de grotere machten hier. De vervoersregio en de gemeente.
Hoe vaak wij wel niet hebben geroepen dat een tram vaak eruit gaat liggen en dat dit straks bijna je enige vervoer is. Dat dit geen slimme zet is (als voorbeeld IJburg in Amsterdam aangehaald) maar de tram moest en zou er komen ten koste van alles.
Jammer dat nu de rest van de mensen ook wakker wordt en het pas ziet als het te laat is.

Schrijf een reactie
0
+1
17 april 2024 | 21:03

een boze OV-er uit Uithoorn

@ Leontien : jij hebt gelijk met alles wat je schrijft. Dat onding wordt ons door de strot geduwd. Ik verwacht dat velen met dat onding niet verder zal gaan dan halte Sacharovlaan om daar over te stappen op 357 die wel langs Amstelveen Busstation (o.a. i.v.m. markt), Sportlaan Hueseplein (vanwege de scholen), Kalfjeslaan (sportvelden), van Nijenrodeweg (bosbaan), VU-ziekehuis, Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein; de reistijden zullen lange zijn. Helaas om dit te bereiken moeten velen langere afstanden dan voorheen lopen naar een van die 3 opstappunten in Uithoorn. En wat dacht je van de regio ? En je moet er niet aan denken als dat onding weer eens uitvalt want dan is Uithoorn bijna niet bereikbaar. Er is alleen maar een kleine boemelbus (174) beschikbaar die maar 2 x per uur rijdt ! Een tip zou voor velen dan zijn om met 357 naar Aalsmeer busstation te gaan om daar over te stappen op 340 naar Uithoorn; wel even tegen meerkosten natuurlijk. OVERIGENS ik heb 10 dagen geleden de GVB app Gappie geinstalleerd en ik heb notificaties over de huidige onding 25 aanstaan. En weet je wat : ik ben al 3 x geinformeerd geweest dat dit onding niet rijdt naar Westwijk (lees in de toekomst Uithoorn Centrum) vanwege defecten (2 x) en kapotte bovenleiding bij Amstelveen Stadshart (ook lijn 5 reed niet). Maar ja, bij VRA, gemeente Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn zitten mensen die vinden dat wij niet moeten zeuren want we moeten blij zijn met dat onding !!! Dus niet.

Schrijf een reactie
0
+1
17 april 2024 | 22:24

Anoniem

@een boze OV-er uit Uithoorn Wat een heerlijke soap maak je er van. Goede tijden, slechte tijden is er niks bij. Deze website bezoeken stelt iig nooit teleur!

Schrijf een reactie
0
+1
18 april 2024 | 13:42

een boze OV-er uit Uithoorn

@Anoniem : Het lachen zal je gauw vergaan als je weer eens niet op het gewenste tijdstip thuis bent gekomen of op je werk. Dan mis je zeker Goede Tijden Slechte Tijden of je bent te laat voor een vergadering. Veel plezier met dat onding !

Schrijf een reactie
0
+1
18 april 2024 | 14:04

Ano

@een boze OV-er uit Uithoorn Ik zal heerlijk blijven lachen want kan deze website onderweg bezoeken en de fantastische poppenkast doorlezen die jij ervan maakt. Dat is eindeloos vermaak tijdens vertragingen! Daarom hoop ik dat deze website inclusief reacties nog lang in de lucht blijft zodat ik jou bij iedere zucht en scheet compleet uit je stekker kan zien gaan. 🍿🥤

Tegenwoordig hebben we zoiets als on-demand tv en vergaderingen via het internet. Weinig aan de hand!

Schrijf een reactie
0
+1
27 april 2024 | 23:29

Jan

…en vergaderen via internet. Er zijn ook mensen die nog echt werken. We zijn niet allemaal van die overbodige vergadertijgers.

Schrijf een reactie
0
+1
28 april 2024 | 15:10

Anoniem

Ok boomer. Lekker als een echte vent gaan fietsen dan.

Schrijf een reactie
0
+1
18 maart 2024 | 13:35

Bus fan

Wat is er nou zo mooi en fijn aan een tram
Ik zie het niet is dat ding heilig ofzo

Dat ding zit niet eens lekker kan niet uitwijken is storing gevoelig rijd met sneeuw niet bij stroomstoring in noord holland is uithoorn vollodig lam geslagen

Ik zie helemaal geen tram rijden testperiode?
Ik geloof nooit dat dat ding zonder ziektes kan gaan rijden ik heb totaal geen vertrouwen in gvb vervoers regio en gemeente uithoorn

Schrijf een reactie
0
+1
18 maart 2024 | 13:11

Bus fan

https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lokaal/verkeer-en-vervoer/1015493/te-laat

Schrijf een reactie
0
+1
15 maart 2024 | 06:41

Forens

Ik neem de kans om een van de reacties hier van Michelle te vertalen, omdat het een hele goede is.

Als het tramsysteem wordt geïntroduceerd als vervanging of alternatief voor busdiensten, wordt verwacht dat het dezelfde routes zal dekken als de bussen die het vervangt, inclusief alle bestaande bushaltes. Echter, de tramroute sluit opvallend Zijdelwaard uit, een lokale gemeenschap in Uithoorn die momenteel bediend wordt door bussen 347 en 348, waardoor het een ineffectieve vervanging of alternatief is voor de bewoners daar.
Bovendien spreekt de lancering van buslijn 178, die Poortwachter in Amstelveen verbindt met Amsterdam Zuid, het verhaal van tramvervanging tegen. Deze nieuwe buslijn 178 zal de voormalige route 348 weerspiegelen, met toevoeging van stops in zowel Amstelveen als Amsterdam, en daarmee de notie uitdagend dat de tram busroute 348 zou vervangen. Opmerkelijk is dat alleen Zijdelwaard in Uithoorn is uitgesloten van deze nieuwe bus 178 regeling. Het verlengen van buslijn 178 om Uithoorn via de passage van Zijdelwaard te omvatten met gebruik van bestaande busroutes zou een eenvoudige oplossing zijn, hoewel deze aanpassing niet is aangekondigd.
Beschouw de tastbare impact van deze veranderingen: Talrijke individuen uit Zijdelwaard, inclusief leraren, studenten, koks, schoonmakers en schoolverpleegkundigen, die afhankelijk zijn van de huidige bussen 347 en 348 voor hun reis naar het Amstelveen College en Hermann Wesselink College, zullen aanzienlijke ongemakken ervaren. Hun huidige reis omvat een korte wandeling van twee minuten naar een nabije bushalte, maximaal zeven minuten wachten als ze een bus missen, een busrit van twaalf minuten, gevolgd door een wandeling van vier minuten naar hun bestemmingscolleges. In tegenstelling, zou het kiezen voor de tram vanuit dezelfde startpunten een dertig minuten durende wandeling naar de dichtstbijzijnde tramhalte noodzakelijk maken of een dertig minuten durend wachten als ze een van de twee uurlijkse bussen naar de tramhalte missen, gevolgd door een zeven minuten wachten op de tram, een tramreis van tien minuten, en een vijftien minuten durende wandeling van de tramhalte in Amstelveen naar de colleges.
Veranderingen in het vervoerssysteem zouden de ervaringen van forenzen moeten verbeteren, niet verslechteren.

Schrijf een reactie
0
+1
13 maart 2024 | 05:06

Resi Dent

It is important to recognise that the proposed plan improves the bus connections in Aalsmeer and Amstelveen but the proposed plan does not improve transport options in Uithoorn, it does not even replace the loss of the 347 and 348 buses in Uithoorn.
In Aalsmeer bus 357 will increase running from four times an hour to eight times an hour and stop at additional stops and go a further distance, to replace the loss of bus 358.
In Amstelveen, all the benefits of the bus 357 above and a new bus line 178 will be created from Poortwachter to Amsterdam Zuid and run four times an hour, it will also stop in three additional stops in Amstelveen and one additional stop in Amsterdam.

A better proposal is to keep the buses 347 and 348.
If buses 347 and 348 are not retained then the new transport plan from July 2024 should increase the frequency of the bus 174 to eight times an hour from July 2024 AND extend the destination of the new bus 178 from Amsterdam Zuid to Uithoorn.

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 11:36

Mitchel

Aalsmeer and Kudelstaart don’t get a brand new tram connection. Amstelveen and Buitenveldert combined have a population that’s about 4,5 times the size of Uithoorn’s. So the comparison simply doesn’t hold up.

I agree the frequency of bus 174 is on the low side (3 times an hour is more reasonable). But keeping bus 347 and 348 or increasing the frequency of bus 174 to a whopping 8 times an hour, additionally to bus 178, is not going to happen. The amount of passengers between Uithoorn en Amsterdam simply doesn’t warrant those frequenties alongside tram 25 every ten minutes.

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 16:29

Michelle

The new transport plan from July 2024 is for the bus 357 to extend to Kudelstaart at eight times an hour so no tram needed. Similarly currently the Uithoorn buses 347 and 348 run four times each (making a total of eight times an hour) in Zijdelwaard, and these buses are packed. The new tram will not have any stops Zijdelwaard. Most residences in Zijdelwaard are two far from a tram stop, up to 1,4km away, so they should have an alternative bus option. The proposed plan is to redirect the 174 bus from Legmeer to Uithoorn running only twice an hour. However, to reduce from the current eight times an hour bus frequency to two times an hour is not reasonable. Thus it make sense to either a) keep bus 347 and increase to eight times an hour or b) increase frequency of bus 174 which will have a new route through Zijdelwaard instead of Legmeer, to four times an hour and extend the new bus 178 which will also run four times an hour to Uithoorn, thus = eight times an hour.

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 19:18

Mitchel

@Michelle The buses are currently packed because most of the Uithoorn population has to make use of them, not just Zijdelwaard residents. It’s best to keep in mind the tram isn’t being introduced to compliment current bus services, it’s here to largely replace them. Maintaining bus services which run 8 times an hour to Amsterdam and Amstelveen alongside the 25 tram just isn’t in the cards. For Zijdelwaard residents the 174 service is maintained at two times an hour and complimented by a 274 rush hour service. Both largely function as feeders for the tram.

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 21:18

Michelle

If the tram system is introduced as a replacement or substitute for bus services, it is expected to cover the same routes as the buses it replaces, including all existing bus stops. However, the tram route notably excludes Zijdelwaard, a locality in Uithoorn currently serviced by buses 347 and 348, rendering it an ineffective replacement or alternative for residents there.

Moreover, the launch of bus line 178, connecting Poortwachter in Amstelveen to Amsterdam Zuid, further contradicts the narrative of tram replacement. This new bus line 178 will mirror the former 348 route, adding stops in both Amstelveen and Amsterdam, thereby challenging the notion that the tram would replace bus route 348. Notably, only Zijdelwaard in Uithoorn is excluded from this new bus 178 arrangement. Extending bus line 178 to include Uithoorn via the Zijdelwaard passage using existing bus routes would be a straightforward solution, though this adjustment has not been announced.

Consider the tangible impact of these changes: Numerous individuals from Zijdelwaard, including teachers, students, cooks, cleaners, and school nurses, who rely on current buses 347 and 348 for their commute to Amstelveen College and Hermann Wesselink College, will face significant inconvenience. Their current commute involves a brief two-minute walk to a nearby bus stop, a maximum seven-minute wait if they miss a bus, a twelve-minute bus ride, followed by a four-minute walk to their destination colleges. In contrast, opting for the tram from the same starting points would necessitate a thirty-minute walk to the nearest tram stop or a thirty-minute wait if they miss one of the two hourly buses to the tram stop, followed by a seven-minute wait for the tram, a ten-minute tram journey, and a fifteen-minute walk from the tram stop in Amstelveen to the colleges.

Changes to transport system should improve commuters experiences, not worsen them.

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 22:22

een boze OV-er uit Uithoorn

@Michelle : I fully agree with all your arguments.

Please note if Zijdelwaard residents want to go to a.o. Leidseplein for having a nice dinner or going to the movies have exactly the same issue. From Romeflat it is approx 40 min without the need to transfer when using bus 347 vs more than 60 to 75 min plus at least 2 transfers when using the awful tram (Uithoorn Tramstation and Amsterdam-Zuid). VRA focusses on efficiency by demanding/urging commuters to transfer in many cases more than once resulting in increased traveltime.

The whole plan is just bullshit for Zijdelwaard residents.

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 23:37

Michelle

@an angry public transport worker from Uithoorn: I agree with you too. The Romeflat bus stop is soooo busy, it provides great convenience and thus improves the quality of life for so many people. Uithoorn does not have a cinema, hospital, ice rink, etc. (yet) so people have to travel to these things.

The VRAs push for transfers significantly disadvantages the most vulnerable commuters, hospital patients, young students, elderly people, those with mobility limitations, etc. and also there are big socioeconomic consequences.
All these changes will be more expensive vs a single bus journey. It is rather shocking when there is a very simple solution available, to extend the 178 bus line by at least five stops to Uithoorn Busstation.

There is petition posted in the comments on this page that suggests extending the 178 to Uithoorn and keeping the 347 / increasing the 174 frequency to four times an hour.

https://petities.nl/petitions/behoud-bus-347-en-verleng-de-nieuwe-bus-178-naar-uithoorn-amstelplein/signatures?locale=nl

Schrijf een reactie
0
+1
15 maart 2024 | 13:22

Mitchel

@Michelle It’s a huge step back for Zijdelwaard residents. However, other neighborhoods of Uithoorn are being covered by the new tram line that currently aren’t serviced or serviced poorly by the 347 and 348. Notably the east and south/southwest. That side of the story hardly ever comes up. Which isn’t surprising, because those with complains tend to be more verbal than those that are satisfied.

That said, I feel the Vervoerregio is turning into an increasingly hostile organization towards commuters and people who use public transit in general. Their policy at large is one of fewer and fewer direct lines, which automatically translates to more and more transfers. In many cases the transfers are extremely inconvenient because of long walking distances, poor waiting facilities (especially in the older neighborhoods where space is limited) and/or long waiting times. These things combined pretty much nullify any benefit of a slightly faster running tram or bus. Or the benefits are simply outweighed by the extra hoops people have to jump through. This has been going on for a while now.

You can try to debate this all you want with the Vervoerregio, but in the end most things just falls on deaf ears with them. They’re just here to carry out their own agenda and fail to listen to anything that doesn’t fit their view of things. They’ll just tell you something along the lines “It’s unfortunate but it’s just the way the situation is now, best of luck, toodeloo.”

Schrijf een reactie
0
+1
1 maart 2024 | 01:17

Anoniem

Vra doet aan mensen weg pesten ze zeggen we dwingen je de tram in en zorgen voor slechte ov kwaliteit

Wij vra snappen niks van ov en doen daarom er alles aan om mensen het zo zuur mogelijk te maken

Immers weten wij vra niet hoe veel ov reiziger er uberhaupt zijn dus laten we de consument er voor boete

Dit wat vra eigenlijk zeg met hun grammafoon plaat die blijft hangen

Schrijf een reactie
0
+1
28 februari 2024 | 20:20

Ov-uithoorn.nl

Wakker uithoorn de tram gaat niet meer reizigers vervoeren dan de reiziger die er nu in de bussen zitten sterker nog het aantal zal afnemen door de tram hoe komt dat omdat er te weinig optie,s zijn om naar de tram te komen puur omdat een tram nog niet direct voor je deur stopt en dat doet een bus wel een bus is een flexibler dan een tram en is minder storings gevoelig een bus kan uitwijken en dat kan een tram niet als ik naar huis wil dan rijd de tram vaker maar mag ik eerst nog half uur wachten tot er een bus naar de halte gaat waar ik woon de tram breng mij niet thuis mensen die geen auto hebben daar door kunnen mensen in de winter niet met de fiets naar de tram komen dit betekend dat er veel meer ongelukken en veel meer auto zullen gaan rijden ipv minder mensen zonder auto worden hier gedupeerd

Juist deze mensen voelen zicht in de steek gelaten en bezodemieterd door de vervoers regio en gemin acht

Ov-uithoorn.nl

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 22:40

een boze OV-er uit Uithoorn

@OV-uithoorn.nl : helemaal gelijk. Volgens VRA zijn wij “domme UIthoornaars” die totaal niets begrijpen hoe OV in elkaar steekt. VRA vindt dat wij moeten zeuren want die tram is een uitstekend product. Hun verhaal is : Niet zeuren, gewoon lekker overstappen, meer betalen omdat je meer OV-kilometers maakt, langere reistijden, oninteressante stops zoals Uilenstede, Zonnestein, Kronenburg, etc.. VRA is net als de overheid niet te vertrouwen.
Oh ja, eerst was er sprake van dat elke 6 minuten een tram zou gaan maar dat is nu elke 10 minuten geworden. Is VRA toch bang dat deze tramlijn een mislukking gaat worden ? Wie weet ! Nou ik denk dat het een verlieslatende lijn wordt met mogelijk veel zwartrijders.

Schrijf een reactie
0
+1
16 maart 2024 | 16:55

Anoniem

De VRA heeft wel gelijk gehad met dat het domme Uithoornaars zijn want een aantal bewoners hadden dit al lang aan zien komen toen het nieuws kwam dat de tram er zou komen. Maar de meeste Uithoornaars sliepen toen en worden nu eindelijk wakker. Nou dat is dus te laat.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
26 februari 2024 | 09:13

Stephanie Versteeg

We begrijpen de verschillende reacties op en vragen over de aanpassingen in het OV die vanaf de zomer in gaan. De Vervoerregio Amsterdam werkt samen met onder andere vervoerders GVB en Connexxion aan het verbeteren van het OV in de regio.

Om te zorgen dat uw vraag of reactie op de juiste plek terecht komt en om u juist te informeren kunt u het beste voor vragen over het Vervoerplan, of de bijbehorende wijzigingen, rechtstreeks contact opnemen met de Vervoerregio. Voor vragen over de dienstregeling of haltes kunt u het beste terecht bij de betreffende vervoerder; Connexxion voor het busvervoer en GVB voor lijn 25. Wij zijn als projectorganisatie verantwoordelijk voor de bouw van de Uithoornlijn, daar kunt u uiteraard ook uw vragen over stellen. Bij twijfel laat het ons weten.

Schrijf een reactie
+1
25 februari 2024 | 10:58

Bus fan

https://sites.google.com/view/ovuithoorn

Schrijf een reactie
0
+1
25 februari 2024 | 10:47

Bus fan

ovuithoorn.nl laat de andere kant van de tram zien

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 22:47

een boze OV-er uit Uithoorn

@Bus fan : ik heb het gelezen, wat een verschrikking. Als je m.n. de verschillende reisopties ziet dan kan je gewoonweg concluderen dat ze dit toendertijd nooit hadden moeten besluiten te accepteren. Het is gewoon in en in slecht verhaal en het zal nooit beter worden. Natuurlijk wordt het een succes maar dat is alleen maar omdat Uithoornaars geen andere keus hebben. En bijkans betalen we ook nog extra voor hetzelfde eindpunt in Amsterdam; je maakt namelijk meer OV-kilometers en die moeten we betalen !

Schrijf een reactie
0
+1
23 februari 2024 | 22:01

Ov reiziger

Er is een petitie gestart voor het behoud van de buslijnen TEKENEN allemaal

Schrijf een reactie
0
+1
23 februari 2024 | 14:07

Jeff

Interessant dat er een overweging is lijn 25 door te laten rijden naar Flevopark of Amstel station. Ik denk dat dit betekent dat ze metro 51 helemaal willen weghalen in de toekomst. Lijkt me eigenlijk wel een best logische keuze, gezien de rare route die deze lijn momenteel heeft

Schrijf een reactie
0
+1
15 maart 2024 | 18:11

een boze OV-er uit Uithoorn

@ Jeff : doortrekken zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Lijn 25 wordt (zo heb ik gelezen) standaard met dubbele tramstellen gereden dit in tegenstelling tot lijn 5 want deze rijdt altijd met enkel tramstel. Rijden met dubbele tramstellen kan gewoonweg niet in binnen de stadsgrenzen van Amsterdam !!!

Schrijf een reactie
0
+1
16 maart 2024 | 11:45

Jeff

@een boze OV-er uit Uithoorn, Voorlopig niet nee. Denk dat naar Amstel ook niet het slimste idee is gezien het flink omrijden is. Wibautstraat is echter een ander verhaal, gezien daar het HvA licht en studenten van Uilenstede, Amstelveen en uithoor dan rechtstreeks naar het HvA kunnen. Die dubbele trams zou wel lastig in binnenstad zijn, maar daar zijn wel oplossingen voor.

Het hele idee is naar mijn mening in leven geroepen zodat lijn 51 weg kan en er veel metro’s vrijkomen voor de andere lijnen. Ookal zeggen ze dat het door de zuid overstap komt. We zullen zien wat er gebeurd. Vrees dat bewoners uit Uithoorn en Amstelveen nog een paar jaar met een overstap moeten doen

Schrijf een reactie
0
+1
18 maart 2024 | 18:15

Mitchel

@een boze OV-er uit Uithoorn – Het mooie van gekoppelde trams is dat ze ook weer ontkoppeld kunnen worden. Er moet dan wel een extra spitslijn ingesteld worden voor de drukste momenten. Die mogelijkheden zijn er dus gewoon. Dat daar geen gebruik van wordt gemaakt lijkt vooral een politiek verhaal te zijn. Technische redenen zijn er verder niet dus wie weet in de toekomst.

Overigens komt er binnenkort op de Zuidas een bioscoop waar de 25 pal langs rijdt. Toch weer een zorg minder.

Schrijf een reactie
0
+1
23 februari 2024 | 13:56

OV_reiziger

Ik snap dat de bussen 347 en 348 zijn weggehaald. Echter komen deze bussen wel langs veel haltes waar de tram niet rijd. Zou het niet handig zijn om een bus te hebben die dezelfde route doet, echter niet verder gaat dan Amstelveens busstation. Zo kunnen kinderen nog steeds makkelijk naar het Herman wesselink toe en is Amstelveen busstation ook nog steeds goed bereikbaar vanuit Uithoorn. Dat lijkt mij persoonlijk de beste oplossing.

Schrijf een reactie
0
+1
24 februari 2024 | 14:08

Ineke

Dat is wel aan de andere kant van de ingang en mensen die slechter ter been zijn hebben hier problemen mee. Laat 347 in stand

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:43

Vervoerregio Amsterdam

Lijn 347 en 348 komen te vervallen vanwege de komst van tram 25. Lijn 174 rijdt met een vaste frequentie van 2x per uur. Lijn 174 is een ontsluitende lijn en het is niet de bedoeling dat deze lijn concurreert met tramlijn 25 tussen Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn. Om dit te voorkomen heeft de Vervoerregio vastgelegd dat deze bus 2x per uur rijdt en niet vaker. Wel mag Connexxion binnen Uithoorn zelf vaker rijden. Dit gaan ze doen met spitsbus 274 waarmee de bus in Uithoorn zelf samen met lijn 174 in de spits 4x per uur gaat rijden.

Schrijf een reactie
0
+1
29 februari 2024 | 12:10

OV_reiziger

@Ineke, mijn voorstel stopt precies aan dezelfde kant, dus weet niet wat je hiermee bedoeld. Bedoelde dezelfde route als de Bus (niet als de tram) en dan niet verder dan Amstelveen busstation.

@Vervoerregio Amsterdam: dat is wel zeer hinderlijk. Denk dat de meeste wel begrijpen dat het busnetwerk verkleind moet worden, maar dit gaat wel zeer ver. Iedereen moet nu geforceerd de tram pakken. Sta je daar dan bij de eerste storing massaal te wachten op bus 174. Had nou tenminste een bus via doe route van 348/347 naar A’ busstation laten rijden. Dat scheelt gewoon zoveel tijd voor velen en had het OV netwerk robuuster gemaakt tegen storingen

Schrijf een reactie
0
+1
29 februari 2024 | 20:06

een boze OV-er uit Uithoorn

Helemaal eens. Lijn 347 4 x per uur naar Amstelveen Busstation. Ik gebruik deze lijn vanaf Achterberglaan naar Busstation om over te stappen naar 130 richting Breukelen en 340 naar Hoofddorp/Haarlem.
En omgekeerd om snel naar de markt in Amstelveen te gaan.
En heel, heel misschien dat ik ooit nog naar Amsterdam zal gaan met het OV.
Met lijn 347 was het al niet vaak naar Amsterdam, maar straks NOOIT meer, als ik eerst 15 in moet lopen naar het tramstation, met lijn 25 naar Amsterdam Zuid en daar OPNIEUW moet overstappen op enig ander lijn naar Amsterdam Centrum en dat ook weer op de retour-reis.

Schrijf een reactie
0
+1
22 februari 2024 | 18:59

avsmoorenburg@casema.nl

stopt tram 25 ook bij de vu

Schrijf een reactie
0
+1
23 februari 2024 | 12:40

Ger

Ja, net als nu naast het VU Hoofdgebouw op de Buitenveldertselaan bij halte A.J. Ernststraat.

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:41

Vervoerregio Amsterdam

Zeker, zoals Ger zegt op de halte A.J. Ernststraat bij het VU Hoofdgebouw van de universiteit.

Schrijf een reactie
0
+1
29 februari 2024 | 20:25

een boze OV-er uit Uithoorn

@ Ger/Vervoerregio Amsterdam : je moet wel eerlijk zijn want avsmoorenburg@casema.nl bedoelt 100% het VU-ziekenhuis.
@avsmoorenburg@casema.nl : de afstand van huidige bushalte naar VU-ziekenhuis veel minder dan de helft dan vanaf A.J. Ernststraat (250 meter vs 1 kilometer). Van een enorme “verbetering” kun je dus absoluut niet spreken als je ook nog eens meer moet lopen in UIthoorn. Maar ja. het zijn gezonde medewerkers bij Vervoerregio die vinden dat mindervaliden maar een wat meer aan hun conditie moeten doen. Het is gewoon een hele dikke middelvinger naar inwoners in Uithoorn.

Schrijf een reactie
0
+1
2 maart 2024 | 12:54

VD.HAKSTEEN EICHELSHEIM

347 moet echt blijven als deze vervalt betekent dit voor heel veel mensen een groot probleem ook voor mij zelf

Schrijf een reactie
0
+1
27 april 2024 | 23:38

Jan

Ik denk dat Ger z’n neus groeide toen die schreef dat de tram bij de Vu stopt. Leuk één tweetje trouwens met de reactie van Vervoersregio Amsterdam.

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2024 | 20:48

Frouwe Wolff

Voor veel ouderen is de bus 347 onmisbaar om nog ergens te komen.
Ouderen moeten zolang mogelijk thuis blijven nou dat is dan met het opheffen van bus 347 letterlijk.We moeten ver lopen naar andere lijnen.

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:40

Vervoerregio Amsterdam

Over de gehele route van lijn 347 blijven bussen rijden. In Uithoorn zal dat straks lijn 174 zijn, die reizigers naar Amstelveen Centrum brengen. Wel rijdt lijn 174 minder frequent dan lijn 347. Dit om te voorkomen dat bus en de tram straks met elkaar concurreren tussen Uithoorn, Amstelveen en Amsterdam.

Schrijf een reactie
0
+1
29 februari 2024 | 20:32

een boze OV-er uit Uithoorn

@vervoerregio : buslijn 174 IS GEEN ALTERNATIEF, HET IS SIMPELWEG AFBRAAK VOOR DE WIJKEN ROND ACHTERBERGLAAN EN A. VAN SCHENDELLAAN. ZO SIMPEL IS DAT.

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2024 | 17:53

Een oudere

Een verschrikkelijk plan voor ouderen die slecht ter been zijn zoals het nu is 5 minuten naar een halte lopen
Zoals het gaat worden minimaal 20 minuten (op een goede dag)
En anders toch maar met de auto naar Amstelveen ik denk dat dat het gaat worden

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2024 | 17:43

Reiziger

Geweldig iedereen uit het openbaar vervoer jagen laat de 347 zeker rijden
Dit is een geweldig plan voor mensen uit de legmeer die naar zh Amstelveen moeten
Lekker stuk lopen naar de zijdelweg
Dis is bedacht door heel gezonde mensen maar helaas zonder verstand

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:39

Vervoerregio Amsterdam

Het OV in Uithoorn en zeker in Uithoorn gaat sterk veranderen vanwege de komst van de tram. Er komen nieuwe tramhaltes bij en er worden een aantal bushaltes niet meer aangedaan. Geografisch komt vrijwel in het midden van de Legmeerbuurt een nieuwe tramhalte Aan de Zoom. Het is niet de bedoeling dat buslijnen concurreren met tramlijn 25 tussen Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn, om te voorkomen dat zowel de tram als de bus straks slecht gevuld is. Wel blijft er een ontsluitende bus 174 rijden tussen Uithoorn en Amstelveen die 2x per uur rijdt. Deze doet in Uithoorn alle huidige haltes van lijn 347 aan.

Schrijf een reactie
0
+1
1 maart 2024 | 10:24

een boze OV-er uit Uithoorn

@Vervoerregio Amsterdam : jullie hebben gelijk “Het OV in Uithoorn en zeker in Uithoorn gaat sterk veranderen vanwege de komst van de tram” maar jullie vergeten erbij te zeggen dat die verandering een keiharde VERSLECHTERING is voor de meeste inwoners van Uithoorn. De belangrijkste plaatsen (zoals naar de markt van Amstelveen, het VU-ziekenhuis, het Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein/Stadshouderskade) zijn ZONDER EEN ONNODIGE OVERSTAP NNIIEETT meer bereikbaar naast die extra wandeling naar het bus-/tramstation in UIthoorn.! Alleen die paar stakkers (zoals ik persoonlijk) die van de boemelijn 174 gebruik kunnen maken kunnen de markt van Amstelveen zonder overstap bereiken als ze maar eerst kunnen genieten van een wondermooie maar saaie route der verveling langs Middenhoven, Waardhuizen en Groenelaan. De overigen moeten ALTIJD overstappen. ///////// TIP voor marktbezoekers : als je toch moet lopen naar een tramhalte ga met buslijn 340 ZONDER OVERSTAP naar de markt van Hoofddorp ! De bus stopt naast de markt ! ///////// OF met buslijn 130 of 123 naar de markt van Mijdrecht ZONDER OVERSTAP ! Ik ben ervan overtuigd dat dit voor velen veel beter zal uitkomen !. Succes voor diegene die daar nog niet aan gedacht hebben.

Schrijf een reactie
0
+1
2 maart 2024 | 11:56

Robert

Ik zou zeggen. Rijd met de 25 naar station Zuid en neem de Noord/Zuidlijn. 3 snelle haltes en je staat midden op de Albert Cuyp. VEEL GEZELLIGER! 😉

Schrijf een reactie
0
+1
4 maart 2024 | 14:07

een boze OV-er uit Uithoorn

@Robert, je moet mijn reaktie beter lezen. Mijn tips ging over het bereiken van markten ZONDER overstap en niet zoals jij het beschrijft. Overigens zoals het nu is staan tram en metro minimaal 4-5 minuten van elkaar. Albert Cuyp zal best gezelliger zijn, maar je als je veel gekocht hebt moet je veel slepen van hot naar her.

Schrijf een reactie
0
+1
4 maart 2024 | 16:43

een boze OV-er uit Uithoorn

Update : “Overigens zoals het nu is, staan tram en metro op Amsterdam Zuid minimaal 4-5 minuten van elkaar” (ik vergat te melden het overstap station !

Schrijf een reactie
0
+1
8 maart 2024 | 11:01

een boze OV-er uit Uithoorn

Zojuist gelezen in de Meerbode “Woordvoerder Connexxion : Tram een prima oplossing”. Inderdaad zal het (zo goed als zeker) sneller gaan TOT herhaal TOT Amsterdam Zuid, maar Amsterdam is NOOIT MEER ZONDER OVERSTAP te bereiken waardoor de tijdwinst WEER tenietgedaan wordt door die ALTIJD NOODZAKELIJKE OVERSTAP op Amsterdam Zuid. En dan hebben we het nog niet gehad over die (maar) 3 opstappunten in UIthoorn waarbij het gros van de mensen verder moeten lopen dan voorheen dan wel een extra vervoermiddel (liefst een zeer oude fiets) moeten aanschaffen om bij die opstappunten te kunnen komen want de aanvoer naar/van de bus/tramstation is er bijna niet meer (-hoogstens 2 x per uur- boemellijn 174 !) terwijl die tram 6 x per uur gaat. En dan moet je maar hopen dat men die oude fiets nog terugvindt. DUS ik betwijfel of het echt wel sneller gaat zoals beschreven door die Rick de Vries ! Ik geloof er geen snars van, maar ja, als je geen andere keus hebt dan zal die tram altijd een prima oplossing zijn ! Typisch weer zo’n woordvoerderuitspraak !!!!

Schrijf een reactie
0
+1
1 april 2024 | 18:48

Bus fan

@vervoer regio en ger

Er is al lang bekend dat die tram miljoenen euro gaat kosten met alle gevolgen van dien ouderen worden gedupeerd en wijken worden uitgesloten veel langere reis tijd als dat wordt gezegt jullie zeggen -30 minuten nou reken maar op 1 uur en 30 minuten 30 minuten wachten op 174 in totaal 2 uur om in hartje amsterdam te komen vanuit de meerwijk

@ een boze ov,er uit uithoorn heeft gewoon keihard gelijk

Schrijf een reactie
0
+1
2 april 2024 | 18:12

Anoniem

@Bus fan Je maakt er wel een steeds grotere karikatuur van zeg. De huidige R-net-buslijnen sluiten ook al hele wijken in Uithoorn uit, maar daar rep je met geen woord over. Verder slaat het natuurlijk helemaal nergens op om naar de halte te lopen als de 174 net weg is en een half uur te gaan staan wachten. Je reis plan je gewoon van te voren, dan weet je precies wanneer je het beste naar de halte kan.

Schrijf een reactie
0
+1
5 april 2024 | 10:30

een boze OV-er uit Uithoorn

@Anoniem : natuurlijk kan je die app gebruiken. Het klopt dat tot 21 Juli bepaalde wijken zijn uitgesloten en dat per 21 Juli deze wijken ontsloten worden met die prachtige tram die stops maakt die totaal oninteressant zijn voor die wijken m.u.v. Oranjebaan -als je naar de Bijlmer Arena wilt gaan- en Amsterdam Zuid. Maar de introductie van die prachtige tram hoeft natuurlijk niet automatisch te betekenen dat andere wijken dan worden getrakteerd met boemelbus 174 die maar 2 x per uur gaat. Het betekent simpelweg dat deze wijkbewoners eerder van huis moeten om op hetzelfde tijdstip aan te komen op hun werk, school of afspraak in het ziekenhuis, gemeente of concertbezoek elke dag of keer weer. EN ook later thuis !!! Je kan toch niet mening dat je dit normaal vindt, maar blijkbaar vind je dat geen bezwaar !!

Schrijf een reactie
0
+1
5 april 2024 | 14:13

Anoniem

Het gaat erom dat jullie 2en waarschijnlijk niet zo verontwaardigd/boos waren en zoveel in de pen klommen toen de R-net bussen hele delen van Uithoorn niet bedienden. Dat maakt jullie best hypocriet. Het inmiddels eindeloze gejammer omdat je iets langer onderweg bent naar de markt in Amstelveen of een concert valt hier echt op dove oren. Dat zijn plezieruitjes. Ik ben wel van mening dat bij de opheffing van een aantal haltes door de Vervoerregio veel te weinig rekening is gehouden met de destijds eventuele doortrekking van de tram naar Uithoorn. Halte De Boelelaan/VU had moeten blijven bestaan want de loopafstand van de tram naar het ziekenhuis was dan bijna gehalveerd gebleven t.o.v. nu. Ook het in stand houden van halte Amstelveen Centrum was vanuit Uithoorn prettig geweest.

Schrijf een reactie
0
+1
10 april 2024 | 22:47

een boze OV-er uit Uithoorn

@Anoniem : ik blijf heralen “Maar de introductie van die prachtige tram hoeft natuurlijk niet automatisch te betekenen dat andere wijken dan worden getrakteerd met boemelbus 174 die maar 2 x per uur gaat.” De meeste UIthoornaars zullen hoogstens gebruik maken van Oranjebaan (om naar Bijlmer Arena te gaan) en Amsterdam Zuid. Alle overige stops zijn totaal oninteressant en daarnaast zal over 5-10 jaar weer 2 haltes toegevoegd tussen Uithoorn en Amstelveen (zo las ik afgelopen week ergens) wat zal resulteren in nog langere reistijden. Ik ga ervan uit dat bijna alle Uithoornaars altijd moeten overstappen, terwijl dat niet nodig was geweest.

IK geef toe dat tot 21 Juli een deel van Uithoorn uitgesloten is geweest van goed OV-vervoer maar ik schrijf nogmaals : het allerbeste was geweest dat lijn 25 6 x per uur gaat EN lijn 347 4 x per uur i.p.v. 347 348 8 x per uur nu; pas dan heeft geheel Uithoorn een perfekt product naar Amsterdam.

Schrijf een reactie
0
+1
11 april 2024 | 16:37

Anoniem

@een boze OV-er uit Uithoorn Je capaciteit om vooral vanuit jezelf te redeneren begint inmiddels best lachwekkend te worden. De wens die je hebt kan je iig vergeten, hoe vaak je jezelf hier ook blijft herhalen.

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 17:06

Bus fan

Vervoers regio
Dringend verzoek meer bussen in de meerwijk beter frequentie dan 2x per uur liever 4 of 8x per uur samen met de 347 348

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 19:26

Rob

Goed lezen! Lijnen 347 en 348 worden opgeheven.

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:37

Vervoerregio Amsterdam

Lijn 347 en 348 komen te vervallen vanwege de komst van tram 25. Lijn 174 rijdt met een vaste frequentie van 2x per uur. Lijn 174 is een ontsluitende lijn en het is niet de bedoeling dat deze lijn concurreert met tramlijn 25 tussen Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn. Om dit te voorkomen heeft de Vervoerregio vastgelegd dat deze bus 2x per uur rijdt en niet vaker. Wel mag Connexxion binnen Uithoorn zelf vaker rijden. Dit gaan ze doen met spitsbus 274 waarmee de bus in Uithoorn zelf samen met lijn 174 in de spits 4x per uur gaat rijden.

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 16:03

Carla

Wat zijn de opstappunten van tram25 en de bus naar amsterdam?
Als ik naar amsterdam wil vanaf uithoorn busstation kan dat alleen nog op bus 357?

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 17:02

W Kleinendorst

Dat kan dus niet meer met de bus…. 357 rijdt vanuit kudestaart/aalsmeer

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 19:28

Rob

Ja kan wel, op de Sacharovlaan overstappen van lijn 25 op lijn 357.

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:36

Vervoerregio Amsterdam

Vanuit Uithoorn kunt u met tram 25 vanaf Uithoorn Busstation of de nieuwe haltes Uithoorn Centrum en Aan de Zoom naar Amsterdam. De tram gaat in plaats van de bus naar Uithoorn rijden. U kunt eventueel zoals Rob zegt op de Sacharovlaan overstappen van de tram 25 op bus 357 richting Amsterdam. Bus 357 rijdt straks overdag 8x per uur naar Amsterdam, dus u hoeft niet lang te wachten.

Schrijf een reactie
0
+1
2 maart 2024 | 11:58

Robert

Hoe zit het met de nachtbussen vanuit Amsterdam naar busstation Uithoorn?

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 14:20

Nick

Does N47 still run between Amsterdam Central and Uithoorn for night connectivity?

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 19:28

Rob

Yes, but still Thursday till Sunday

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:36

Vervoerregio Amsterdam

Yes, line N47 will still run in the future between Amsterdam Central and Uithoorn at night.

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 08:04

Bas fan

Atleast 347 should keep running along with 174 with more frequency.

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 19:31

Rob

Unfortunately that is not going to happen, line 347 will not be running anymore as decided in the Transport Council.

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:36

Vervoerregio Amsterdam

With the decision to build tramline 25, it was also decided to cancel this line, so that the bus wouldn’t compete between Amsterdam, Amstelveen and Uithoorn. Line 174 will run with a fixed frequency of twice an hour. Line 174 is a line that connects local stops and not a line that should compete with the new tramline 25 between Amsterdam, Amstelveen and Uithoorn. To prevent this, the Vervoerregio has decided that this bus runs twice an hour and not more often. Connexxion may operate more often within Uithoorn itself. They will do this during rush hour with bus 274. This bus will run together with line 174 a total of 4 times per hour during rush hour.

Schrijf een reactie
0
+1
14 maart 2024 | 18:12

een boze OV-er uit Uithoorn

@VRA : 347/348 will be cancelled so the buses will not compete with tram line 25. BUT WHY DO YOU INTRODUCE BUS LINE 178 as this bus competes with tram line 25 between Poortwachter and Station Zuid ? Really ridiculous your arguments re cancellation 347 & 348.

Schrijf een reactie
0
+1
19 februari 2024 | 19:26

Ram

More frequency for 174 bus please

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:35

Vervoerregio Amsterdam

Line 174 will run with a fixed frequency of twice an hour. Line 174 is a line that connects local stops and not a line that should compete with the new tramline 25 between Amsterdam, Amstelveen and Uithoorn. To prevent this, the Vervoerregio has decided that this bus runs twice an hour and not more often. Connexxion may operate more often within Uithoorn itself. They will do this during rush hour with bus 274. This bus will run together with line 174 a total of 4 times per hour during rush hour.

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2024 | 23:37

Bus fan

Graag ook 174 4 x in het uur

Schrijf een reactie
0
+1
13 februari 2024 | 22:44

Solo man

precies !

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
14 februari 2024 | 09:32

Marije Mooij

Voor vragen over de dienstregeling van bussen verwijzen we u door naar Connexxion.

Schrijf een reactie
+1
21 februari 2024 | 22:15

Mitchel

@Marije Mooij Misschien kunnen er vanuit de Vervoerregio, GVB en Connexxion mensen uitgenodigd worden om inhoudelijk antwoord te geven op de vele vragen die hier gesteld worden. Het is maar een idee. 🙂

Schrijf een reactie
0
+1
26 februari 2024 | 14:23

Vervoerregio Amsterdam

Lijn 174 rijdt met een vaste frequentie van 2x per uur. Lijn 174 is een ontsluitende lijn en het is niet de bedoeling dat deze lijn concurreert met tramlijn 25 tussen Amsterdam, Amstelveen en Uithoorn. Om dit te voorkomen heeft de Vervoerregio vastgelegd dat deze bus 2x per uur rijdt en niet vaker. Wel mag Connexxion binnen Uithoorn zelf vaker rijden. Dit gaan ze doen met spitsbus 274 waarmee de bus in Uithoorn zelf samen met lijn 174 in de spits 4x per uur gaat rijden.

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2024 | 23:34

Bus fan

Aub een snel bus vam uithoorn naar schiphol en snel bus van uithoorn naar amstelveen busstation ook de 340
Allemaal 8 x per uur liever een bus verbinding zonder overstap aub

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
12 februari 2024 | 16:53

Marije Mooij

Zoals ook in het nieuwsbericht staat, verwijzen we u voor vragen over de dienstregeling van bussen door naar Connexxion.

Schrijf een reactie
+1
11 februari 2024 | 12:56

Cees Wolterman

Graag ook een tram uit Uithoorn rechtstreeks naar eindpunt van lijn 5. Voornamelijk op vrijdags met de weekmarkt in Amstelveen.
Dat overstappen op de oranjebaan halte van de 25 op de 5 en omgekeerd, is zo omslachtig.
Vooral met zware boodschappen tassen vanaf de markt is dat een heel gedoe. Anders kan je beter met de auto of fiets (in de zomer).
Er ligt een prachtige rail keerdriehoek, maak er gebruik van!

Schrijf een reactie
0
+1
12 februari 2024 | 07:06

Tinus

Hallo Cees, je kan het beste overstappen op Ouderkerkerlaan. Alle buslijnen die daar stoppen, stoppen op het busstation vlakbij de markt…

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
12 februari 2024 | 17:00

Marije Mooij

Voor vragen over de inzet van lijn 25 moet ik u inderdaad doorverwijzen naar de vervoerder GVB. U kunt hen bereiken via Whatsapp 0683099189 of telefonisch via 0900 8011.

Schrijf een reactie
+1
29 februari 2024 | 20:49

een boze OV-er uit Uithoorn

@ Tinus, ga jij in oplossingen denken ? Inderdaad is dat een alternatief, maar dat WIL JIJ TOCH NIET ! Je vergeet gemakshalve de veel langere reistijd en extra oncomfortabele overstapplaatsen !

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2024 | 00:53

James

Gaat lijn 25 dag en nacht rijden ? Er wordt een frequentie aangegeven maar deze is mij niet geheel duidelijk.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
12 februari 2024 | 17:00

Marije Mooij

Voor vragen over de frequentie van lijn 25 moet ik u inderdaad doorverwijzen naar de vervoerder GVB. U kunt hen bereiken via Whatsapp 0683099189 of telefonisch via 0900 8011.

Schrijf een reactie
+1
13 februari 2024 | 18:16

Mitchel

@James De laatste ritten gaan net na middernacht (richting Station Zuid) en half 1 ‘s nachts (richting Westwijk). Dat zal ongetwijfeld hetzelfde blijven. De trams van GVB rijden sowieso niet de hele nacht door.

Schrijf een reactie
0
+1
10 februari 2024 | 10:34

Bjørn Zwager

Worden er nog proefritten georganiseerd met passagiers (a la Noord Zuidlijn) voordat het echte vervoer start ? Dus voor 21-07.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
12 februari 2024 | 14:03

Marije Mooij

Er zijn voor nu nog geen testritten met passagiers ingepland. Vanaf medio maart start GVB met het opleiden van personeel voor dit stuk spoor. Dit duurt tot de zomer. Mocht er een gelegenheid ontstaan om testritten met passagiers te organiseren, dan communiceren we hierover via onze kanalen.

Schrijf een reactie
+1
29 februari 2024 | 20:55

een boze OV-er uit Uithoorn

@allen : nog eventjes en Uithoorn wordt net als recentelijk Weesp door stadsgebied Amsterdam overgenomen. De eerste stap wordt gezet met de introductie van de tramlijn 25 die door de GVB wordt gerund. Wat zal de volgende stap zijn ?

Schrijf een reactie
0
+1
8 februari 2024 | 22:28

Mitchel

Op de lijnennetkaart staat tram 24 naar CS. Wordt die van de zomer weer hersteld?

Schrijf een reactie
0
+1
10 februari 2024 | 01:31

Nick

Was een plan voor, maar dat was gekoppeld aan de verlenging van tram 25 voorbij Station Zuid. Dat gaat dus niet door, dus ook tram 24 niet.

Schrijf een reactie
0
+1
10 februari 2024 | 15:24

Mitchel

@Nick Er was een plan om tram 24 in dat geval via de Leidestraat te laten rijden om het wegvallen van de 12 de compenseren. Dat staat echter los van wat op de bovenstaande plattegrond te zien is: daar staat tram 24 gewoon op z’n oude route via de Vijzelstraat – Rokin – Damrak naar CS ingetekend.

Maar ik zie nu dat ze waarschijnlijk een verouderde plattegrond van eind 2022/begin 2023 als basis hebben gebruikt. Tram 2 staat er namelijk met dubbele route op: via de Koninginneweg én omleiding over de De Lairessestraat.

Schrijf een reactie
0
+1
20 februari 2024 | 19:52

Anthony

ik vind de nieuwe lijn 25 nog steeds niet goed bereikbaar voor kinderen uit Uithoorn die op school zitten Amstelveen. De best bereikbaare school blijft dan de Herman wesselink, maar Amstelveen College en Keizer Karel College zullen slechter bereikbaar zijn met het wegvallen 347 en 348. En ook voor ouderen wordt het moeilijker met overstappen. Soms snap ik echt niet hoe in Nederland city planning werkt. Kijken jullie weleens hoe Aziatische steden hun OV plannen? Het is altijd weer gebruikelijke riedel ‘ja maar, wij doen het anders’. Ja slechter.

Schrijf een reactie
0
+1
21 februari 2024 | 06:34

Rob

Ben ik met je eens, dat dwangmatig laten vervallen van allerlei buslijnen vind ik ook onzin. De Vervoerregio wil gewoon dat iedereen in de tram stapt, maar niet alle passagiers wonen of gaan naar een plek waar de tram vlak in de buurt komt. De Vervoerregio had in ieder geval de 347 moeten laten bestaan. Maar ja de passagiers hebben niks meer te vertellen, het wordt allemaal van bovenaf opgelegd.

Schrijf een reactie
0
+1
29 februari 2024 | 20:44

een boze OV-er uit Uithoorn

@Anthony en Rob : jullie hebben helemaal gelijk want zo zie ik dat ook. Vervoerregio Amsterdam laten ons een hele dikke middelvinger zien; niet alleen ouders van kinderen die naar A’veense scholen gaan maar ook werkenden en mindervaliden zijn gewoonweg de klos bij wat gezonde medewerkers van die Vervoerregio hebben besloten anderen aan te doen. Ik beschouw Vervoerregio eigenlijk als een soort overheidsinstantie en die zijn NOOIT te vertrouwen, blijkt nu eens weer.

Schrijf een reactie
0
+1
1 maart 2024 | 00:49

bus fan

De VRA is zo overtuigd van de kwaliteit van de tram dat ze er niet in geloven dat de reizigers spontaan de tram gaan pakken. Een groot deel zal dat niet doen.
Rest de VRA nog één redmiddel: DWANG.

Goed bezig!

Schrijf een reactie
0
+1
1 maart 2024 | 10:55

een boze OV-er uit Uithoorn

@bus fan : je slaat de spijker op zijn kop. De bus heeft comfortabelere zitplaatsen dan lijn 5 en lijn 25 ooit zullen hebben. Ik heb recentelijk in een van die trams gezeten (Amsterdam Zuid naar Poortwachter) en kwam tot de conclusie dat die zitplaatsen gewoon verschrikkelijk zijn om op te zitten. Het zijn plastic plaatsen met een stukje foam erop en je kan niet eens recht langs het raam zitten maar een beetje schuin naar binnen. Overigens in Amsterdam Zuid liep de tram helemaal vol maar na Uilenstede of de halte erna was deze zo goed als leeg. En weet dat lijn 348 al niet meer reed, de door VRA benoemde concurrent, dus veel inwoners naar Uithoorn zaten niet meer aan boord. /////// Ik persoonlijk, zo’n stakker langs boemellijn 174, heb al alternatieven gevonden om makkelijker naar Mijdrecht, Hoofddorp/Haarlem en Bijlmeer Arena te komen en daarbij gebruik ik wel de auto, want aan lopen (langer dan 5 min) heb ik een enorme blodhekel aan !!!! Oh ja, naar/van Amsterdam zal na 21 Juli geschrapt worden uit mijn lijstje, zal onze Femke wel niet erg vinden !

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?